EN
Paola De Narvaez's artistic approach to her “Fragments” series:The “Fragments” are unique pieces, currently built in ceramic, largely inspired by ancient ruins. For the artist, there's a kind of timelessness to the way man has looked at nature and the human body since the dawn of humanity. There seems to be a “truth” to form and its apprehension, a sense of the absolute in the world. From cave paintings to the intermingled bodies of Munch, the human eye captures the “essence” in the forms of the world around it. And this is very much present in ancient sculpture.
What marks the artist is that, with time and the deterioration of stones and sculptures, a void is created. The fracture becomes an integral part of the work, and the emptiness from which it “suffers” forces our eye to complete the movement, the form. The Victory of Samothrace and the Venus de Milo encapsulate this principle. The contemporary eye participates in the completeness of the work, and it changes each time a new viewer apprehends it.
The “Fragments” collection devotes itself to these phenomena, and presents contemporary pieces already deprived of their completeness, already broken, but by the artist's hand. She designates the fracture, the void that she wants to reveal to the public. The portraits are fractured, in pieces, but attempt to capture the essence of their form. The emphasis placed on these body fragments encapsulates the strength of the piece's presence in the world.
FR
La démarche artistique de Paola De Narvaez à propos de sa série "Fragments":Les "Fragments" sont des pièces uniques, pour l'instant réalisées en céramique, largement inspirées de ruines antiques. Selon l'artiste, il existe une sorte d'intemporalité du regard de l'Homme sur la nature, sur le corps humain, depuis le début de l'humanité. Il existerait une "vérité" de la forme et de son appréhension, qui poserait un sens de l'absolu sur le monde. Des peintures rupestres aux corps mêlés de Munch, l'œil humain cerne "l'essence" dans les formes du monde qui l'entoure. Et cela est tout à fait présent dans la sculpture antique.
Ce qui marque l'artiste, c'est qu'avec le temps et la détérioration des pierres et des sculptures, un vide se crée. La cassure devient partie intégrante de l'œuvre, et le vide dont elle "souffre" force notre œil à compléter le mouvement, la forme. La victoire de Samothrace, ou la Venus de Milo encapsulent ce principe. L'œil contemporain participe à la complétude de l'œuvre, et elle change chaque fois qu'un nouveau spectateur l'appréhende.
La collection "Fragments" s'approprie ces phénomènes, et présente des pièces contemporaines déjà privées de leur complétude, déjà brisées, mais par la main de l'artiste. Elle choisit la cassure, le vide qu'elle veut révéler au public. Les portraits sont fracturés, en pièces, mais tentent de capturer l'essence de leur forme. L'emphase mise sur ces fragments de corps encapsule la force de la présence de la pièce au monde.
The DonnaExtra white soft clay left unglazed, on a rough blue clay plinth.30 x 14 x 14 cm
The LordBeige clay left unglazed.12 x 7 x 3 cm
The PrayerExtra white clay left unglazed.14 x 11 x 6 cm
WaitingExtra white clay left unglazed.10 x 7 x 4 cm
The Look 1Beige clay left unglazed.11,5 x 6 x 5 cm
The Look 2Beige clay left unglazed.11,5 x 6 x 5 cm
SpeechBlueish groggy clay left unglazed.34 x 23 x 8 cm